
Työhyvinvointi on jatkuvaa välittämistä
SOLin työhyvinvoinnin peruslupaus on, että kaikista työntekijöistä välitetään yhdenvertaisesti. Näin kiteyttää SOLin työkykyjohtamisen hr-asiantuntija Maria Kaukonen. Työhyvinvointi on SOLilla tärkeä kehityskohde myös vastuullisuuden näkökulmasta.
Maria muistuttaa, että yksi sana kattaa monia asioita: työkykyä, -turvallisuutta, terveyttä, työn iloa ja kaikkia näitä sekä fyysisesti että psyykkisesti. SOLin omassa toiminnassa puhutaan SOL Life -mallista, joka on sekä työkyky- että työhyvinvointiohjelma. Se palvelee kaikkia SOL Suomen yhtiöitä. Marian oma työ on ohjata ja tukea SOLin esihenkilöitä SOL Life -toimintamallin toteuttamisessa sekä kehittää sitä edelleen muuttuvat tarpeet huomioiden.
Ilopuntari on tärkeä kehitystyökalu
Sitä, miten hyvin työhyvinvoinnissa onnistutaan, mitataan muun muassa Ilopuntarilla. Ilopuntari on SOLin henkilöstökysely, johon saavat vastata kaikki SOLin työntekijät ainakin kerran vuodessa. Vastaukset ovat anonyymejä, ja Ilopuntari onkin tärkeä kanava vaikuttaa työhyvinvoinnin kehittämiseen.
– Ilopuntarin avulla mitataan esimerkiksi työn iloa. Meitä työhyvinvoinnin kehittäjiä kiinnostaa erityisesti se, miten voimme lisätä tätä tunnetta työntekijöidemme arjessa. Kun tiedämme, mitä meidän pitää kehittää ja parantaa, voimme keskittyä juuri oikeisiin toimenpiteisiin, Maria sanoo.
Ilopuntarin avoimista vastauksista etsitään vuosittain kehittämiskohde, joka nousee esiin mahdollisimman useiden henkilöiden vastauksissa. Tähän kehityskohteeseen sitoutuu koko yhtiö. Tämän lisäksi esihenkilöt nostavat oman kehityskohteen alueeltaan ja esittelevät kehitystoimenpiteet tuloksien yhteydessä omille työntekijöilleen.
Tavoitteena se, että kaikki saavat työskennellä riittävän työkykyisinä ja voivat hyvin
SOL Life -ohjelman oleellinen osa on jatkuvan välittämisen toimintamalli. Tämän toimintamallin prosessin tärkein rooli on yhteinen keskustelu.
– Jatkuvan välittämisen tärkein tavoite on avoimen ja luottamuksellisen kommunikoinnin keinoin, yhdessä työntekijän kanssa etsiä ratkaisu, jonka avulla työkykyä tai työhyvinvointia voidaan tukea, hän kertoo.
– On todella tärkeä ymmärtää, että jatkuvan välittämisen keskustelu ei ole koskaan moite- tai varoituskeskustelu. Tätä keskustelua ohjaa myötätunto ja ratkaisukeskeisyys, vaikka toki laki yhtä lailla velvoittaa työnantajaa huolehtimaan työntekijöidensä työkyvystä.
– Työntekijän ja esihenkilön on hyvä valmistautua keskusteluun etukäteen. Keskustelut ovat luottamuksellisia ja näitä toteutetaan SOLilla samalla kaavalla kaikilla tasoilla. Keskustelun tavoite on se, että löydetään paras mahdollinen tapa tukea työntekijän työkykyä, ja tässä työntekijän oma rooli oman työnsä asiantuntijana on hyvin tärkeä.
Marian mukaan on erittäin tärkeää, että jatkuvan välittämisen malli käydään läpi jo työntekijöiden perehdytyksessä, jotta kaikki ymmärtäisivät, mistä prosessissa on kyse ja miksi kommunikointi on avain parhaaseen lopputulokseen.
– Näitä keskusteluja käydään yhteistyössä työntekijän hyväksi – ei heitä vastaan. Tärkeää on myös se, että keskustelussa sovitaan yhdessä toimenpiteistä, joiden avulla tilannetta parannetaan. Näitä toimenpiteitä myös seurataan, eli keskusteluja ei käydä vain keskustelun vuoksi. Tosin joissakin tapauksissa sekin voi auttaa.
Lue koko artikkeli näköislehdestä.