Luottamus ja hyvä puheyhteys vievät pitkälle
Yhdessä sovittu, hyvin tehty.
Asiakkaan kuunteleminen ja yhteistyö. Nämä avainsanat nousevat esiin, kun Ovakon Risto Vertanen kertoo SOLin ja Ovakon Imatran terästehtaan pitkästä, 28 vuotta kestäneestä yhteistyöstä. Haastavassa ja monipuolisessa kohteessa molemminpuolinen luottamus ja hyvä puheyhteys ovatkin työssä onnistumisen tärkeimmät ehdot.
SOL Palvelut huolehtii Imatran Ovakon terästehtaan tehdasalueen siivouksesta. Työmaa on monipuolinen, sillä laajaan alueeseen kuuluu niin valvomot, toimisto- ja taukotilat, ruokalat, tehtaan oma ammattioppilaitos, terveydenhoitotilat, kuntosalit, ja jopa tehtaan omien kerrostalojen porrassiivoukset. Lisäksi tehtaan sisäiset posti- ja tavarakuljetukset ovat SOLin vastuulla.
Työturvallisuus ja perehdytys keskiössä
Jotta tehdasalueelle pääsee työhön, vaatimuksena on työturvallisuuskortti ja Ovakon oma perehdytyskoulutus, joka uusitaan säännöllisesti. Pelkästään koulutukset kertovat paljon siitä, miten turvallisuusnäkökulma on Ovakolla ykkösasia.
Turvallisuudesta ei tingitä. Se pitää kaikkien alueella työskentelevien ymmärtää – ja SOLin puolella tämä onkin aina ymmärretty erittäin hyvin, Risto Vertanen kiittelee.
Työturvallisuus näkyy tehdasalueella kaikkialla. Esimerkiksi kaikki kulkureitit on sovittu tarkkaan, eikä niistä saa poiketa. Oman haasteensa turvallisuustyöhön tuo tehdasalueen osin historiallinen rakennuskanta. Rakennuksia löytyy useilta eri vuosikymmeniltä.
– Meillä on uniikki ympäristö. Se, että voimme työskennellä turvallisesti ja rakennuksemme pysyvät kunnossa, edellyttää myös hyvää siisteyttä ja järjestelmällisyyttä. Tässä juuri SOL ja heidän henkilökuntansa auttaa meitä omalla asiantuntemuksellaan.
Molemmin puolinen luottamus
Pitkän yhteistyön aikana Ovakon Risto Vertanen on oppinut luottamaan SOLilaisiin.
– Totta kai vuosien varrella yhteistyössä on ollut erilaisia vaiheita. Sen olen huomannut, että jos jotakin huomautettavaa on ollut, siihen on heti puututtu. Tärkeää on myös se, että se mitä on sovittu, on myös tehty, hän summaa.
Lisäksi Risto Vertanen nostaa esiin nopean reagointikyvyn, jota esimerkiksi koronaepidemian aikana on tarvittu.
– Saimme hyvää ja konkreettista neuvoa SOLilta siitä, mihin meidän kannattaa kiinnittää huomiota ja millaisissa paikoissa tehostaa siivousta. Yhdessä katsottiin missä ihmiset kohtaavat ja miten meidän työntekijöitämme kannattaa ohjeistaa, hän kertoo.
Hän luottaa, että ammattilaisilla on paras näkemys siihen, miten eri siivouskohteita voidaan kehittää ja parantaa.
– Olemme sopineet, että minulle saa tuoda parannusehdotuksia. SOLin työntekijäthän alueella tekevät työtä ja näkevät päivittäin missä mennään. Yhdessä sitten tuumitaan ja päätetään mitä tehdään, hän kertoo.
Samaa porukkaa
SOLin Satu Niinijärvi-Kaksonen kiittelee yhteistyötä Ovakon kanssa.
– Meidän työntekijät on otettu siellä aina hyvin vastaan. Ovakolla on hyvä yhteishenki, siellä ollaan todella auttavaisia ja puhalletaan yhteen hiileen. Siellä on aina fiilis, että ollaan samaa porukkaa. Kohdevastaava Minna Manner hoitaa Imatralla asiat hienosti, hän kiittelee.
Hyvä esimerkki sujuvasta yhteistyöstä on työturvallisuuteen liittyvä työ- ja ympäristösuojelutoimikunta. Siellä on mukana kaikki aliurakoitsijat ja myös SOLin edustaja.
– Toimikunnan kokouksissa kaikki osapuolet pääsevät avoimesti vaikuttamaan turvallisuusasioihin. Yhteistyö ja keskustelu on todella avointa ja hyvää, Satu Niinijärvi-Kaksonen kertoo.