
Koulutusta koko työuran ajalle
Raisa Örn on viihtynyt SOL Pesulapalveluissa yli 20 vuotta. Näistä vuosista kouluttajana hän on toiminut yli 15 vuotta.
Raisa Örn on viihtynyt SOL Pesulapalveluissa yli 20 vuotta. Näistä vuosista kouluttajana hän on toiminut yli 15 vuotta.
– Tulin taloon kesätöihin 23 vuotta sitten ja jäin sille tielle. Olin ensin palvelumyyjänä ja sitten myymälänhoitajana Munkkivuoressa. Myöhemmin siirryin pesulan palveluohjaajan tehtäviin ja vuodesta 2008 lähtien olen työskennellyt pesulan kouluttajana.
Kouluttajana hän pääsee työskentelemään niin työuran alkutaipaleella olevien kuin jo pesulapalveluiden superammattilaisten kanssa.
– Työni on monipuolista ja opin jatkuvasti uutta. Kehitämme koulutusta työntekijöiltä saadun palautteen perusteella. Pesula-ala uudistuu, ja meidän on pysyttävä teknologioissa, materiaaleissa sekä palvelussa mukana. Myös opiskelumetodit muuttuvat, joten minun pidettävä kouluttajana omaa osaamistani ajan tasalla, hän kuvaa.
Kaikki lähtee hyvästä perehdytyksestä
SOL Pesulapalveluissa – kuten koko SOL-konsernissa – panostetaan perehdytykseen. Hyvä perehdytys on lähtökohta niin työntekijän kuin työnantajan tyytyväisyydelle. Pesuloiden työntekijät tulevat usein muilta aloilta, sillä alan koulutusta ei juuri ole. Lisäksi esimerkiksi kesätyöntekijät ovat usein nuoria opiskelijoita.
Raisa kertoo, että uuden työntekijän perehdytys alkaa myymälässä myymälänhoitajan tai tutorin opastuksessa.
– Perehdytysvaiheeseen kuuluu myös verkkokursseja, joilla annetaan lisätietoa SOLin toiminnasta ja kerrataan myymälässä opittua. Kouluttajana varmistan osaamisen paikan päällä myymälässä ja annan syventävää tietoa, Raisa kertoo.
Raisan mielestä hyvä perehdytys takaa sen, että työntekijät oppivat käytännön kautta työssään varmoiksi ammattilaisiksi. Perehdytyksen jälkeen tarjolla on runsaasti erilaisia koulutuksia niin myymälässä kuin ryhmissä SOL Cityssä. Pesulapalveluiden koulutusvalikoima on laaja, ja työntekijät voivat valita itselleen sopivia koulutuksia.
Vuorovaikutus on koulutuksen a ja o
Raisa on pitkän uransa aikana huomannut, että niin perehdytyksessä kuin kaikessa muussakin koulutuksessa hyvä vuorovaikutus on kaiken a ja o.
– On hyvä, jos koulutettava uskaltaa kysyä aina silloin, kun on epävarma. Häntä pitää kuunnella. Kysyminen osoittaa vastuullisuutta ja halua tehdä asiat oikein. Kun sitten tietää, miten toimia, on hyvä rohkeasti tarttua toimeen. Kouluttajakaan ei aina hoksaa varmistaa kaikkea, ja tämänkin vuoksi rohkaisen aina kysymään, jos tuntuu epävarmalta. Näin sattuu vähemmän virheitä ja oppii paremmin.
Raisa uskoo, että koulutuksessa lähikoulutus toimii aina parhaiten. Osa koulutuksista tehdään verkossa ja nekin toimivat hyvin, mutta lähikoulutuksessa opitaan paljon myös kurssikavereilta.
– Lähikoulutuksessa syntyy myös hyviä verkostoja, joista on paljon apua käytännön työssä. Meillä monet myymälänhoitajat työskentelevät yksin. On mukava tunne, kun tietää kenelle kollegalle voi soittaa ja kysyä neuvoa, jos jokin asia mietityttää.
Lue koko artikkeli näköislehdestä.